Cult of Slaves: “Een gevoel van onderdrukking en rebellie”

Lars Raven, alter ego voor de Antwerpse Jan Van Woensel, is geen newbie als het op muziek aan komt. Hij heeft al in verschillende groepjes gespeeld, kan verschillende genres en instrumenten de baas en heeft bakken talent en ambitie. Hij weet goed wat hij wil en dat doet hij nu met volle goesting in “Cult of Slaves”. Maar be warned; Lars houdt van een stevige portie spanning.

Jan heeft één ding gemeenschappelijk met Beyoncé – of hij daar trots op is laten we even in het midden. Hij koos namelijk voor een alter ego in de muziek: Lars Raven. Lars kent geen grenzen, waar Jan soms te kritisch is. Lars gooit zich volledig, waar Jan eerder de controle behoudt.CoS 10

In Cult of Slaves is net dat grenzeloze belangrijk. Het is een akoestisch project, dat wil ontdekken hoeveel je uit een gewone akoestische gitaar kan halen. Daarvoor speelde Lars namelijk vaak in experimentele noise groepjes waar je nooit te veel effectpedalen kan hebben. Back to basics, dus.CoS 4

Dat wil niet zeggen dat Cult of Slaves effect-loos is! Er wordt namelijk nog een stevige portie noise uit gitaren en violen gesleurd. Dissonante klanken ook, waar Lars best trots op is. Het mag geheimzinnig klinken. De naam “Cult of Slaves” is daar ook van afgeleid. Al sinds vele jaren is Lars geïntrigeerd door sektes, religie, ballingschap en het gemeenschapsgevoel dat vroeger bij slaven heerste.

CoS 11

Wat hem daar zo in aantrok was dat slaven, ondanks hun erbarmelijke levensstandaard, een manier vonden om betekenis te geven aan hun leven. Ze vonden troost in een religie die ze zelf gingen inrichten. Daar hoorde ook vaak muziek bij die beïnvloed werd door onder andere de overheersers, hun koloniale verleden en rituelen uit eigen geschiedenis.

CoS 2

Cult of Slaves’ muziek roept dan ook een heel eigen sfeertje op. Lars probeert steeds een portie spanning er in te brengen die verwijst naar de onderdrukking en rebellie van slaven. Als genre sluit hij zich dan ook volmondig aan bij Folk Noir, al geeft hij daar wel een eigen invulling aan.

CoS 1

Toen ik hem vroeg of het publiek die spanning wel aankon, vertelde hij over een optreden in Oslo dat hij deed in het kader van een kunstnacht voor een museum. Aan dat optreden heeft hij 1 die hard fan overgehouden, al moest hij dat bekopen met het stilletjes zien wegglippen van de andere luisteraars.

Voor wie graag de opbouwende spanning van Cult of Slaves wil meemaken, zal nog even geduld moeten uitoefenen. Lars is volop aan het componeren en opnemen achter de schermen, en andere muzikanten aan het uittesten. Hij wil zijn project graag komen voorstellen in de lente, maar in de tussentijd kan je hem volgen via Facebook.